Het Elkerliek ziekenhuis heeft als eerste in Zuidoost-Brabant en als derde in Nederland een overeenkomst getekend met Twiin en mag zich Twiin Deelnemer noemen. Dit houdt in dat het samen met regionale samenwerkingsorganisatie RZCC (dat Twiin Dienstverlener is) gaat meehelpen om het Twiin Afsprakenstelsel vorm te geven én om volgens deze afspraken zowel regionaal als landelijk gegevens uit te wisselen met andere zorginstellingen. CIO Hindrik Wytzes en klinisch informaticus Peggy van den Heuvel van het Elkerliek en informatiemanager Hans Nuismer van RZCC vertellen over het belang van (vroeg aanhaken bij) het Twiin Afsprakenstelsel.
Wat is het Twiin Afsprakenstelsel?
In Zuidoost-Brabant werden jaren geleden al de eerste afspraken gemaakt om medische gegevens en beelden uit te wisselen tussen de ziekenhuizen in deze regio. Ook in andere regio’s ontstonden samenwerkingsverbanden, allemaal met hun eigen afspraken. Om de verschillen te beperken en om landelijke opschaling mogelijk te maken, heeft het ministerie van VWS het Twiin Afsprakenstelsel gekozen als de centrale plek voor de vastlegging van geharmoniseerde en gestandaardiseerde vertrouwensafspraken in de zorg in Nederland.
Hans: “We liepen er al langer tegenaan dat de ziekenhuizen behoefte hebben aan een uitbreiding van de afspraken over gegevensuitwisseling met ziekenhuizen van buiten de regio. Het Elkerliek en Catharina Ziekenhuis hebben hierin al een aantal connecties gemaakt met bijvoorbeeld het Canisius Wilhemina Ziekenhuis en Radboudumc in Nijmegen. Per ziekenhuis moet je dan de afspraken vastleggen. Dat is bijna onbegonnen werk.” Hindrik: “Hoe fijn is het dan als je een overkoepelend afsprakenstelsel hebt waarbij je met zijn allen één handtekening zet en dat alles dan goed geregeld is en iedereen volgens dezelfde vertrouwensafspraken werkt?”
Eén handtekening en alles is geregeld, is het echt zo simpel?
“Met die handtekening zeg je dat je aan de vertrouwensafspraken zult voldoen om veilige gegevensuitwisseling mogelijk te maken en te borgen. Dat is inderdaad het simpele deel. Intern moet je waarschijnlijk een aantal processen om gegevensuitwisseling mogelijk te maken aanpassen. Maar als dat eenmaal gedaan is, kun je vrij makkelijk uitbreiden naar andere disciplines en specialismen binnen het ziekenhuis. Het is dus één keer een investering in uren, maar daarna gaat de administratieve last naar beneden”, zegt Hindrik.
Wanneer merkt de patiënt iets van de voordelen van het Twiin Afsprakenstelsel?
Peggy: “Het is lastig om een tijdsplanning te geven. Je bent ook afhankelijk van andere partijen, zoals leveranciers. Als de focus er zowel landelijk als bij de leveranciers is, kan het snel gaan.” Hindrik vervolgt: “Wanneer het Twiin Afsprakenstelsel voor ons en de patiënt een succes is, hangt onder meer af van de ziekenhuizen en instellingen waarnaar je het meeste verwijst. Voor het Elkerliek zijn dat bijvoorbeeld het Catharina Ziekenhuis, het Máxima Medisch Centrum, het Jeroen Bosch Ziekenhuis, Radboudumc en Maastricht UMC+, maar ook VVT-instellingen. Als zij Twiin Deelnemer worden en hun processen kunnen aanpassen en toewerken naar Twiin validatie, dan kan het snel geregeld zijn. Andere regio’s volgen dan ook.”
Het Elkerliek loopt voorop door als eerste in de regio en landelijk als derde te tekenen als Twiin Deelnemer. Waarom is dit een logische stap voor jullie?
Hindrik: “Door nu al Twiin Deelnemer te worden, krijgen we de kans om praktisch en pragmatisch mee te denken en te praten over de afspraken. Het is toch vaak een beetje vanachter de bureaus bedacht, maar dat wil niet zeggen dat het dan werkt voor ziekenhuizen of bijvoorbeeld VVT-instellingen. Door snel aan boord te gaan, kunnen we bijdragen aan iets waar we volledig achter staan.” Peggy: “En wat voor ons heel erg helpt, is dat RZCC ons begeleidt. Het is heel belangrijk dat we in dit traject een partner hebben waarop we kunnen bouwen, die we kunnen vertrouwen en waarvan je weet dat het goed komt als je het samen doet. RZCC is die partner.”
Hoe gaat het nu verder?
Hindrik heeft al verschillende uitnodigingen gehad voor overleggen om mee te denken over het afsprakenstelsel: “Dat is helemaal goed, daar steek ik graag tijd in.” Hans en Peggy bereiden samen de consultatie van het afsprakenstelsel 1.3 voor, waarvan de uitkomst in december besproken wordt tijdens de Twiin Deelnemers- en Dienstverlenerstafel. Peggy: “Verder hebben we afgesproken om intern een nulmeting te doen om te kijken waar we nu als ziekenhuis staan in relatie tot de Twiin-voorwaarden. Met deze nulmeting als startpunt spreken we een groeipad af voor de korte en middellange termijn.”
Wat is jullie boodschap voor zorginstellingen die nog geen Twiin Deelnemer zijn?
Hindrik richt zich direct tot de ‘omliggende ziekenhuizen in het Brabantse’: “Het zou heel mooi zijn als jullie je aansluiten bij Twiin. En waarom zou je het niet doen? Dat de gegevensuitwisseling landelijk goed geregeld moet worden, ligt vast in de wet- en regelgeving, het staat in het Integraal Zorgakkoord.” Hans vervolgt: “Het is geen extra werk, want het moet toch gedaan worden. De Twiin deelnemersvoorwaarden zijn bijna 1-op-1 terug te voeren op de wettelijke verplichtingen die er zijn. Dus eigenlijk krijg je een routekaart om ergens te komen en RZCC als Twiin Dienstverlener helpt daarbij.” “En niet te vergeten, want daar doen we het allemaal voor: het helpt de patiënt”, zegt Peggy. “Deze hoeft niet elke keer zijn verhaal te vertellen en onderzoeken hoeven niet opnieuw uitgevoerd te worden. Het heeft effect op alle aspecten van de zorg.”
Meer weten?
Neem contact op met Hans Nuismer voor meer informatie of om Twiin Deelnemer te worden.