Apothekers geven zware pijnstillers mee met vals recept

Zware, verslavende pijnstillers zoals Oxycodon en Tramadol zijn eenvoudig te verkrijgen via een vals doktersrecept. Dit meldt en toont Radar in haar uitzending van dinsdagavond. Het programma ging langs bij meerdere apothekers, onder meer bij drie in Den Bosch, en kreeg daar pijnstillers mee.

Tramadol, een pijnstiller die populair is op de zwarte markt, kregen de programmamakers tien keer mee. Oxycodon, een pijnstiller die op de lijst van opiaten staat, werd vijf keer meegegeven.

De programmamakers hadden bewust een aantal fouten opgenomen in het recept, zoals een onjuiste of vreemde dosis en het niet uitschrijven van de aantallen. Ook klopte de handtekening niet met de naam van de huisarts. Het programma ging in totaal vijftien keer langs bij apotheken in Nederland. In de uitzending is te zien dat Radar Tramadol drie keer meekrijgt van apothekers in Den Bosch.

Af en toe werden er vragen gesteld bij het opmerkelijke recept en het feit dat de huisarts, noch de patiënt, bekend waren bij de apotheek, maar dit heeft geen enkele keer geleid tot weigering van het overhandigen van de medicijnen. Ruud Coolen van Brakel, van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik, zegt daarover: ,,Bij een recept dat niet aan alle regels voldoet, van een onbekende voorschrijver en van een onbekende patiënt aan de balie, mogen de medicijnen niet meegegeven worden.“

Reacties
Politieke partijen D66, de VVD en de PVV hebben laten weten dat er snel maatregelen getroffen moeten worden. Vera Bergkamp, Tweede Kamerlid voor D66: ,,De reportage laat zien dat dit wel heel makkelijk gaat en dat het systeem niet waterdicht is. Het roept bij mij de vraag op of dit het topje van de ijsberg is.” De KNMP en Zorgverzekeraars Nederland zeggen in een verklaring dat Radar laakbaar en buiten alle proporties gehandeld hebben. Zij zeggen dat Nederland een goed functionerend systeem heeft wat betreft patiënt veilige medicijnverstrekking, maar weigeren in te gaan op de inhoud van de reportage.

Dit artikel verscheen eerder op de website van het Brabants Dagblad.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest